I když Jana zrovna žádný balíček nečekala, e-mail od České pošty ohledně dodatečné úhrady poštovného ji nepřekvapil. Objednává totiž často ze zahraničních e-shopů, kde dodání trvá mnohdy i několik týdnů. Ve zprávě, která obsahovala mnoho chyb stálo, že její balíček je pozdržen na Terminálu 1 a pro jeho doručení musí Jana doplatit částku 53,47 Kč. Po kliknutí na odkaz ve zprávě se Jana dostala na stránku, která po ní žádala platební údaje z karty (číslo karty, datum platnosti i CVV/CVC kód na zadní straně karty). Po vyplnění těchto údajů ji přišla SMS s kódem pro registraci karty, který zadala do příslušného pole a klikla na tlačítko "autorizovat platbu". Jenže se nic nestalo. Její platba neproběhla.
Jana na e-mail odpověděla, že se jí nedaří platbu provést, ale další zprávy se již nedočkala. Když pak otevřela svoje bankovnictví zjistila, že ji z účtu odešlo 6 plateb v celkové výši 30 000 Kč.
Když se vrátíme k Janině příběhu můžeme si všimnout několika zjevných signálů, kdy měla Jana zpozornět a pečlivě zvážit celou situaci.
Co je to phishing?
Co je to smishing?
Co je to vishing?
O nejčastějších podvodech a jak se jim vyvarovat hovořil náš ombudsman Miroslav Zborovský v pořadu Dobré ráno: Přehrát pořad
Může to být mnohdy těžké. Útočníci si dávají s podobou emailu záležet. Přesto je možné odhalit podvodný email následujícím způsobem:
O phishingových zprávách se dočtete také přímo na stránkách České pošty, kde najdete také konkrétní příklady.
Pozorně se podívejte na e-mailovou zprávu níže. Najdete v ní nějaké chyby, díky nimž odhalíte, že se jedná o podvodnou (phishingovou) zprávu? Napište nám vaše postřehy do komentáře.
(Tento příběh je inspirovaný skutečnou událostí naší klientky.)