Vyšší cena v kamenné prodejně má jednu výhodu: přesně víte, komu dáváte své peníze, a co za ně dostanete. U nákupů přes internet to bohužel ještě pořád není pravidlem. Dali jsme proto dohromady pár tipů, jak poznat důvěryhodný e-shop.
Pátrání po nové televizi vás možná zavede na e-shopy, které jsou nepřehledné, mají zastaralý design, poslední novinka je dva roky stará a jediné, čím se chválí, jsou prázdné fráze typu “tisíce spokojených zákazníků”. To všechno mohou být signály, že s e-shopem není vše v pořádku.
Certifikáty kvality by měly být zárukou poctivosti, mnoho podvodných e-shopů se ale chlubí falešnými. Stačí však jen pár kliků myší navíc a hned víte, jak na tom obchod opravdu je.
Jednoduše zadejte název e-shopu do prohlížeče a přečtěte si pár recenzí. Pokud jich najdete podezřele málo, zkuste zadat ještě jméno majitele. Možná zjistíte, že e-shop byl založen teprve před pár týdny, ale pan majitel je už “známá firma”.
Při pátrání na facebookové stránce obchodu se zase orientujte podle komentářů, které upozorňují na mazání negativních recenzí. Kvalitní e-shop nemá takové praktiky zapotřebí. Zpozorněte také v případech, kdy e-shop dělá mrtvého brouka - třeba u reklamací nebo u vyjádření nespokojených zákazníků.
Pokud e-shop nemá viditelně uvedené kontakty, rovnou běžte jinam. Formulář rozhodně nestačí. Na rozdíl od e-mailu totiž nemáte žádný důkaz o komunikaci. Čím více možností kontaktu e-shop nabízí, tím lépe.
Zajímejte se také o reklamační podmínky a nenakupujte tam, kde nemáte možnost vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodů. Ideální je, když má e-shop kamennou provozovnu, kam můžete zajít osobně.
A jedna obecná rada na závěr - při nakupování na internetu se neorientujte podle nejnižší ceny, ale raději podle recenzí a služeb. Radost z úspory totiž můžou vystřídat problémy s případnou reklamací.