Nákup auta z bazaru je v České republice velmi oblíbeným způsobem obměny rodinného vozového parku.
Je to pochopitelné, ojetina je mnohem levnější. Platí to ale jen v případě, že si dáte při nákupu pozor a vše si zkontrolujete. Koupit nevhodnou ojetinu vás nakonec může vyjít dráž než nové auto. Vyvarujte se proto následujících chyb při koupi:
Nikdy se neřiďte jenom pohledem na tachometr. Celkový stav vozidla je mnohem víc vypovídající než číslo na tachometru. Už jenom proto, že bazary často udávají stav tachometru, nikoliv počet ujetých kilometrů. Zbavují se tak zodpovědnosti a vy na to doplatíte.
Dalším trikem často bývá výmysl o tom, že auto vlastnil starý pán, který toho moc nenajezdil. Dívejte se proto i do velkého technického průkazu. Podle rodného čísla si uděláte obrázek o věku.
Dalším vodítkem je, že pokud auto vlastnila firma, bude reálný počet najetých kilometrů zpravidla vyšší než u soukromých aut. Zaměstnanci se také většinou o služební auto nestarají tak jako o vlastní.
Nižší spotřeba a mírně nižší průměrná cena nafty znamená pro hodně lidí jasnou volbu v případě výběru motoru. Co ale ušetříte na naftě, o to můžete rychle přijít při platbách za servis a údržbu v případě, že si pořídíte poruchový motor.
Vozy značky Škoda jsou bezesporu kvalitní a spolehlivá auta a servis je levný a snadno dostupný. Konkurenční značky na tom ale můžou být stejně, ne-li lépe, třeba co se týče výbavy.
Škodovky jsou navíc tak populární, že jejich cena klesá pomaleji než třeba v Německu nebo Belgii. Když už tedy trváte na škodovce, vyplatí se zajet si pro ni do ciziny. Auto koupíte levněji, s lepší výbavou a mnohdy i lépe udržované.
Zní to jako samozřejmost, ale i tuto fázi mnoho lidí podceňuje. Ověřte si, jestli souhlasí všechna čísla na karosérii s těmi v technickém průkazu. Zkontrolujte i VIN automobilu.
Vyplatí se i zjistit, jestli auto není majetkem jiné osoby či firmy a není po něm pátráno policií.
Někdy se stává, že čerstvému majiteli policisté zabaví jeho ojetinu bez náhrady.
Velké autobazary sice v lidech nevzbuzují moc důvěry, ale soukromí inzerenti na tom nejsou lépe. Riziko, že auto bude mít stočený tachometr, či vyklepané plechy po zatajené bouračce, je u soukromníků vyšší, protože autobazary kupovaná auta pečlivě kontrolují.
Navíc bazary poskytují výrazně vyšší jistotu, co se týče správnosti dokumentů o autě v případě, že něco reklamujete, máte vyšší šanci na úspěch.
Tohle platí zvláště při nákupu auta, které není na trhu příliš dostupné, např. sporťáků nebo nějaké kultovní značky. Prostě narazíte na inzerát a jdete do toho. Pamatujte ale na to, že nové auto byste si taky nekoupili s poškrábaným lakem jenom proto, že je to značka, kterou chcete.
Stále převládá názor, že dovézt si auto ze zahraničí je administrativně náročné. Zajet si do autobazaru, např. v Německu, může být levnější a dokonce i rychlejší než v ČR. Na inspektorátu pouze zaplatíte poplatek a převezmete si převozní značky. Pak už v novém voze odjedete do ČR, kde jej přihlásíte a podstoupíte STK.
Kupovali jste někdy auto v bazaru? Dejte nám na Facebooku vědět, jak jste byli spokojeni.