Život s půjčkou zná každý třetí Čech, každý čtvrtý z tohoto počtu ale neví, kolik dluží. Třetina dlužníků navíc klidně přizná, že se se splátkou občas zpozdí. Čísla pocházejí z aktuálního průzkumu UniCredit Bank, o kterém informoval server tn.cz. Nezní to příliš pozitivně, že?
S úsměvem se ale všechny problémy řeší lépe a uvědomili si to i tvůrci projektu Navigátor bezpečného úvěru. Požádali o pomoc herečku a moderátorku Ivu Pazderkovou, která je známá spíše jako Blbá blondýna, a společně vytvořili čtyři videa vtipně glosující život s půjčkou.
V prvním videu Blbá blondýna popisuje, jak si půjčila deset tisíc na dovolenou, poté dvacet tisíc na splacení půjčky a ještě si za volnou “desinu” koupila boty. Z další, tentokrát 30tisícové, půjčky splatila dvě předchozí a vyrazila s kamarádkami na mejdan. Když se ozvali věřitelé, našla si na internetu “mega nejvíc nejvýhodnější” půjčku na 50 000 Kč a protože jí po zaplacení předchozích půjček 20 tisíc zbylo, asi pojede na dovolenou, protože je unavená.
https://www.youtube.com/watch?v=rF4vJpMGXYU
Blondýnin příběh je sice absurdní, velmi dobře ale ukazuje typické vytloukání klínu klínem. Blondýna sice na začátku videa říká, že objevila koloběh života, ve skutečnosti však na vlastní kůži poznala dluhovou spirálu.
Dluhová spirála se roztáčí tak, že lidé nezvládají splácet svou půjčku a místo, aby situaci řešili s věřitelem, obrátí se na lichváře a půjčí si další peníze. Jenže fakta mluví jasně - pokud nezvládají splácet první úvěr, druhý, který je vyšší, nemají šanci splatit už vůbec.
Zatímco bezpeční poskytovatelé mají zájem na tom, abyste svůj dluh splatili, půjčkoví predátoři jsou jedna ruka s exekutory. Vždy proto myslete na čtyři základní pravidla:
Navigátor bezpečného úvěru je projekt Univerzity Karlovy a poradenské společnosti EEIP. Jeho hlavním cílem je zmapovat a popsat trh s půjčkami a nabídnout všem zájemcům informace o bezpečných věřitelích a zároveň popsat nekalé praktiky těch nepoctivých.
Cílem kampaně s Blbou blondýnou je vtipnou formou přimět spotřebitele přemýšlet nad problémy, které ho v souvislosti s půjčkou mohou potkat. Blondýniny skeče se šíří hlavně na YouTube a sociálních sítích a cílí tak i na mladé lidi, kteří se ve finančních otázkách zatím příliš neorientují.