Nenechte sebou zametat. Nárok na reklamaci máte u spotřebiče,…
Rady a návody > Finance, Úřady > Nenechte sebou zametat. Nárok na reklamaci máte u spotřebiče, ubytování v hotelu, ale také u zpožděného letu.

Nenechte sebou zametat. Nárok na reklamaci máte u spotřebiče, ubytování v hotelu, ale také u zpožděného letu.

22. 8. 2023
Reklamace je způsob, jakým se lze bránit v případě, že vám zboží nebo služba nebylo dodáno v odpovídající kvalitě. Reklamovat můžete i dovolenou... Pojďme se na to podívat!
Shutterstock 253769623

Reklamace zájezdu či dovolené

Jakkoliv všichni doufáme, že na reklamaci např. při pořízení domácího spotřebiče nedojde, protože to mnohdy představuje poměrně zdlouhavé tahanice s obchodníkem a dokazování toho, že je to skutečně vada, která nevznikla při běžném používání, jedná se o velice účinný nástroj ochrany spotřebitele. Reklamovat lze všechno možné – mobilní telefon, ledničku, oblečení, nábytek – ale také, a to je teď v letním období obzvláště aktuální, dovolenou.

Ve spojitosti s dovolenou, resp. se zájezdem s cestovní kanceláří, můžete reklamovat docela dost věcí. Počínaje kvalitou služeb, přes zpožděný let až po kvalitu ubytování v hotelu, které nesplňuje zaplacené standardy. Cestovní kancelář musí kompenzovat také újmu za narušení dovolené, která může vzniknout například podstatným zkrácením nebo úplným zmařením zájezdu.  To je v posledních letech obzvláště aktuální v oblíbeném Středomoří a tamními lesními požáry, které zde pravidelně vznikají. Pokud tedy dojde ke zrušení zájezdu ze strany cestovní agentury, nenechte se odbýt a zájezd reklamuje. Vždycky pamatujete, že veškerá odpovědnost za kvalitu zájezdu padá na vrub cestovní kanceláře.

 

U reklamace zájezdu je důležitý čas

Veškeré problémy, s nimiž se setkáte přímo v průběhu zájezdu – tj. např. kvalita ubytování, která neodpovídá uzavřené smlouvě, zrušení výletu, problémy s dopravou a podobě – řešte pokud možno ihned. Vše se zdokumentujte (fotografie nebo video pořízené pomocí telefonu budou naprosto dostačující) a kontaktujte svého delagáta. Ten slouží jako prostředník mezi vámi a cestovní kanceláří a – pokud je to možné – by měl problém napravit.

Od delegáta si rovněž nechte vystavit potvrzení o reklamaci a stanovte cestovce lhůtu, do které má být problém odstraněn. Někdy stačí jen vyměnit pokoj nebo se postarat o to, abyste už další den dohodnutou plnou penzi skutečně dostali. Jsou ale případy, např. když schází bazén nebo vás na letiště neveze dohodnutý taxík, ale ošoupaný autobus, kdy se to delegátovi na místě podařit nevyřeší.

V takovém případě přichází na řadu reklamace, která by logicky měla vyústit ve slevu ze zájezdu. Na tu máte nárok i v případě, že v dané lhůtě nevyřešila cestovní agentura nahlášený problém už na místě. Vaše právo na slevu ze zájezdu podle zákona sice vyprší až dva roky od návratu, přesto po příjezdu neváhejte. Cestovní kancelář má na vyřízení reklamace danou lhůtu třicet dnů. V případě, že by ji cestovka zamítla, máte právo se obrátit na soud, případně problém řešit mimosoudní cestou.

 

Cestovka musí většinou kompenzovat i vzniklé škody

Pokud vznikla, můžete na cestovní kanceláři požadovat i proplacení vzniklých škod. Např. tedy v situaci, kdy jste si pořídili víza, ale cestovka zájezd náhle zrušila, případně, pokud jste nuceni si na letiště sehnat dopravu po vlastní ose. Pozor ovšem, cestovní agentura za škodu neodpovídá v případě, kdy vznikla na základě objektivních okolnostmi nebo byla zaviněna třetí osobou, která není spojena s poskytováním služeb cestovního ruchu. S reklamací byste rozhodně měli uspět i v případě, kdy vám cestovka změní termín zaplacené dovolené a vám tak významně zasáhne do plánů, třeba v případě, kdy již máte v zaměstnání nahlášenou dovolenou a už ji, i s ohledem na ostatní spolupracovníky, nejste schopni posunout nebo vyměnit.

V každém případě ale počítejte s tím, že „reklamační přetahovaná“ s cestovní kanceláří nebude snadná. Už při náznaku problémů si proto všechno zapisujte, foťte a komunikaci nahrávejte. Jidině tak budete mít v případném sporu dostatek důkazů a kompenzace se skutečně domůžete.

Autor: Vojtěch Mach
Sdílet na sociálních sítích
Facebook LinkedIn
Shutterstock 2016949892 scaled
Předchozí článek

Kde si zažádat o úvěr?

Rady a návody > Finance
Shutterstock 2171803913
Následující článek

Hola, hola, škola volá! S jakými výdaji musí letos žáci a studenti počítat?

Rady a návody > Finance