Víte, proč ovoce a zeleninu nakoupíte blízko vchodu? Díky nákupu “zdravějších” potravin získáte dobrý pocit, že už jste udělali něco pro své zdraví a teď si zasloužíte odměnu.
Existuje několik jednoduchých triků, díky kterým zelenina a ovoce vypadá lákavěji, ačkoliv neumíte vysvětlit proč:
Ačkoliv je pečivo až na druhé straně obchodu, čerstvě upečený chleba cítíte po několika metrech od vchodu. Nejde o náhodu, ale chytrý způsob, jak navodit pocit klidu. Navíc z vůně snadno dostanete hlad.
Uklidňujícím dojmem působí také vůně květin. Některé obchody je proto umisťují co nejblíže ke vchodu.
Příjemnou náladu navozuje cíleně zvolená hudba, která podle výzkumů ovlivňuje tempo nakupování. Proto vás v obchodě doprovází z reproduktorů pomalejší písničky.
Zpomalí vás i volba velikosti kachliček. Pokud jsou totiž menší, kolečka nákupního vozíku klapají rychleji a vy můžete jít pomaleji s pocitem, že jste nezměnili rychlost.
A čím pomaleji jdete, tím více máte času rozhlížet se po zboží kolem.
Nejdražší produkty okupují poličky v úrovni očí. Zboží určené pro dětské zákazníky je zase výrazně níže. Některé společnosti vyrábějící cereálie pro děti dokonce prováděly výzkumy, aby oči kreslených postaviček na krabicích hleděly přímo na děti z určité věkové skupiny.
V čele uliček najdete často spotřební zboží, které jste možná nepřišli koupit, ale do košíku ho přidáte, protože “se může brzy hodit”. Nejčastěji jde o deodoranty, gely na praní nebo těstoviny.
Kontrast a správné světlo hraje svoji roli nejen u ovoce a zeleniny. Pult s masem bývá nasvětlený mírně růžovým nebo červeným světlem, prkénka na krájení jsou bílá, aby na nich maso lépe vyniklo. Žluté sýry doplňují zelené olivy a nad pečivem jsou umístěné žárovky vydávající žluté světlo. To dodá pocit tepla a tedy větší čerstvosti pečiva.
Hlavním cílem obchodníků je donutit vás setrvat v obchodě co nejdelší dobu, proto:
Poslední skupinu drobných léček představují manipulace s množstvím a cenou:
Znáte další techniky, kterými se obchodníci snaží manipulovat zákazníky? Napište nám je do komentáře nebo na náš Facebook.