Češi nejčastěji na splátky nakupují elektroniku, u mladých vede…

Češi nejčastěji na splátky nakupují elektroniku, u mladých vede iPhone

10. 06. 2024

Společnost Home Credit, jednička ve splátkovém prodeji, zveřejnila nejnovější analýzu trendů nákupů na splátky za uplynulý rok. Vyplynulo z něj, že na splátky v roce 2023 o něco častěji nakupovali muži než ženy, a to v poměru 3 z 5 nakupujících, a Češi nejčastěji nakupovali mobilní telefony. Mladí častěji využívali splátky na IT techniku a zábavu, zatímco starší preferovali spíše spotřební zboží.


Mobil je pro život nezbytností
S velkým náskokem si Češi nejčastěji půjčovali na koupi mobilního telefonu. Celou pětinu celkového počtu nákupů na splátky totiž připadá na telefon iPhone, z celkového objemu prostředků je to 1 za 3 nákupů. Následují telefony jiné značky než Apple, například Samsung, Xiaomi a další. Až pomyslné 3. místo obsadily domácí spotřebiče – lednice, myčky, sušičky a podobně, následují notebooky a herní konzole, kde dominuje Playstation 5, televize a další. Češi si ale loni na splátky pořizovali i méně obvyklou elektroniku, například drony či VR brýle.

Mladí se rádi baví, starší vybavují domácnost

S věkem lze nezávisle na pohlaví sledovat změnu preferencí zboží, na které si Češi půjčují. Když si nejmladší muži (ve věku 18-35 let) pořizují něco na splátky, nejčastěji je to výpočetní technika nebo zboží určené pro zábavu, tedy například počítač, notebook, PC vybavení či herní konzole. Ženy v tomto věku si sice také rády hrají, ale ne tak významně jako muži. Mladé ženy zdá se spíše kladou důraz na styl a image: často nakupují produkty Apple, ať už to jsou hodinky, airpods či tablety.

Zmíněná značka Apple vykazuje v nejmladší věkové kategorii 18-24 let obzvláště velkou oblibu, mobilní telefon iPhone si pořídilo na splátky 30 % všech mužů v daném věku, u žen je tento podíl ještě větší, celých 42 %. Tento trend pokračuje i u žen ve věku 25-34 let, kde iPhone představuje 24,13 % všech nákupů, u mužů ve stejné věkové kategorii 19,70 %. Zajímavostí je, že dokonce i v kategorii žen 65 a více let tvoří iPhone 15,75 % ze všech nákupů na splátky.

„Koupit kvalitní mobil na splátky má logiku, protože iPhone patří mezi nejkvalitnější produkty na trhu, a zejména jeho životnost je oproti konkurenci mnohem delší. Proto dává smysl pořídit si přístroj, který přináší hodnotu i dlouho po ukončení splátkového období,“
říká Marek Tomčík, obchodní ředitel společnosti Home Credit.

Další zajímavosti:


- Herní konzole Playstation jsou oblíbené hlavně mezi mladšími muži ve věku 18-24 let (8,06 % všech nákupů).
- Domácí spotřebiče mají silnou poptávku mezi ženami ve věku 45-54 let (8,70 %) a staršími ženami ve věku 65 a více let (12,18 %).
- U žen starších 65 let je čtvrtým nejoblíbenějším produktem kávovar s celkovým podílem 7,09 %.
- Ženy nemají takový zájem o stolní počítače, preferují spíše notebooky či tablety. U mužů ve věku 18-24 je podíl notebooků a stolních počítačů vyrovnaný, v dalších letech si notebooky drží podíl splátek, ale výrazně klesá zastoupení počítačů nebo PC komponentů.
- Dron si na splátky pořizovali muži i ženy napříč všemi věkovými kategoriemi, včetně té nejstarší (65+).
- Napříč věkovými kategoriemi se kupovala také elektrokola, elektrické koloběžky a skútry.

„Data ukazují, jak se preference spotřebitelů mění s věkem a jakým způsobem muži a ženy přistupují k nákupům na splátky. Obecně lze říci, že mladší generace nezávisle na pohlaví častěji kupuje telefony nebo předměty pro zábavu, s věkem a zodpovědností pak roste preference ryze praktických spotřebičů (lednice, myčky atd.) a klesá zábava na splátky,“
komentuje Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.


Kontakt pro novináře:

Kateřina Dobešová
tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
+ 420 736 473 813
katerina.dobesova@homecredit.cz


Poznámka pro editory:

Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2023 úvěry v celkové výši 15,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz
Skupina PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 43 milionů eur a zaměstnává celosvětově 55 tisíc lidí (k 31. 12. 2023).