Lidé reklamují výběry z bankomatu, které provedl příbuzný • Home…

Lidé reklamují výběry z bankomatu, které provedl příbuzný

17. 01. 2011

Brno 17. ledna – Lidé si své kreditní karty nechrání. Nosí PIN napsaný na kartě v peněžence, kartu nechávají bez dozoru nebo s ní platí na rizikových serverech. Úvěrová společnost Home Credit, která kreditní karty vydává, loni odhalila 39 případů zneužití, což je o 11 více než v roce 2009. Jejich celková hodnota byla bezmála 300 tisíc korun. Nejčastěji se prokázalo, že kartu použil někdo z rodiny.

„Klienti nejčastěji reklamují výběry z bankomatu, loni to bylo 30 případů. Ve všech byl ale zadán správný PIN, proto jsme stížnosti zamítli. Je povinností každého majitele karty nosit PIN odděleně a nikomu ho neříkat,“ upozorňuje Aleš Nejezchleb, vedoucí kartového centra Home Creditu. Lidé nosí často PIN zasunutý přímo v pouzdru karty a pokud jim někdo sebere peněženku, jsou pro něj peníze z karty snadnou kořistí. „Stále častěji se setkáváme s případy, kdy klient protestuje, že kartu nepoužil. Posléze se však ukáže, že si kartu půjčil někdo z rodiny,“  doplňuje Nejezchleb.

Skimming, neboli zkopírování údajů z magnetického proužku a následné padělání karty, odhalil Home Credit v roce 2010 dvakrát. Podvodníci byli úspěšní pouze v případě klienta, který předložil kartu jako zástavu v hotelu. Tam ji pravděpodobně někdo naskimmoval a padělkem zaplatil ve Spojených státech. Protože klient neporušil podmínky pro užívání karty a nemohl zneužití zabránit, škodu mu Home Credit uhradil.

Pro sledování podezřelých transakcí Home Credit využívá speciální program Fraud monitoring. Ten se vyplatil u druhého případu pokusu o skimming. Karta okopírovaná v pražském bankomatu o pár hodin později peníze v Austrálii nevydala. „Přišlo nám podezřelé, že by se majitelka stačila tak rychle přesunout. Snažili jsme se ji zastihnout na telefonu, který ale nebrala. Z bezpečnostních důvodů jsme přece jen kartu zablokovali,“  uvádí Kateřina Bednářová z kartového centra Home Creditu. O pár měsíců později policie skutečně dostihla muže, u kterého našla velké množství čísel kreditních karet, mezi nimiž byla i karta této klientky. 

Z více než třinácti tisíc plateb kartou na internetu se klienti ohradili proti třem. V prvním případě přiznal vinu majitel internetového obchodu, který peníze klientovi vrátil. Další reklamace šla na vrub Home Creditu, protože klient platil kartou na zabezpečeném serveru a u třetí klientky se zjistilo, že kartou uhradil 1200 korun syn.

Program Fraud monitoring preventivně sleduje veškeré platby, které mohou být rizikové. Jde například o internetové sázení, casina nebo některé zahraniční transakce. Loni takto Home Credit získat přes 26 tisíc upozornění na podezřelou transakci. Přesto doporučujeme používat tyto zásady:

1.     Nikomu neříkejte PIN Vaší karty, ani příbuzným,

2.     Údaje o kartě neposílejte nikomu emailem, ani je nediktujte do telefonu

3.     Kartu nikomu nepůjčujte

4.     Pokud kartou platíte v obchodě nebo restauraci, mějte ji neustále na očích

5.     Nenoste opsaný PIN kód v peněžence nebo kabelce společně s kartou

6.     Kartou plaťte jen na důvěryhodných internetových serverech zabezpečených 3D Secure

7.     Při zadávání PIN kódu v bankomatu nebo u pokladny zakryjte číselník tělem i rukou

8.     Pokud kartu ztratíte, okamžitě ji zablokujte, tato služba je zdarma

 

Poznámky pro editory:

 

Společnost Home Credit a.s., založená v roce 1997, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování v České republice. Společnost nabízí širokou škálu úvěrových produktů: půjčky v místě prodeje, hotovostní půjčky, kreditní karty a revolvingové půjčky. V první polovině roku 2010 společnost poskytla úvěry v celkové výši 3,7 miliardy Kč. Společnost Home Credit a.s. je členem skupiny Home Credit.

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.cz.

 

Skupina Home Credit („skupina“) je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě a Asii. Ve vybraných zemích skupina úspěšně rozvíjí služby retailového bankovnictví jako běžné účty či vklady. Jejích 15 800  zaměstnanců obsluhuje více než 4,7 milionu zákazníků ve všech geografických oblastech, v nichž jsou služby pod značkou Home Credit poskytovány (údaje k 31. 12. 2009). Skupina Home Credit v současnosti působí v 8 zemích: v České republice (Home Credit a.s., od roku 1997), na Slovensku (Home Credit Slovakia, a.s., od roku 1999), v Ruské federaci (OOO Home Credit & Finance Bank, od roku 2002), Kazachstánu (AO Home Credit Bank, od roku 2005, minoritní podíl), na Ukrajině (OAO Home Credit Bank, od roku 2006), v Bělorusku (OAO Home Credit Bank, od roku 2007), Číně (HC Asia N.V., od roku 2007) a Vietnamu (PPF Vietnam Finance Company Ltd., od roku 2009).

Další informace jsou k dispozici na www.homecredit.net

Skupina Home Credit je součástí skupiny PPF, která je jednou z největších mezinárodních finančních a investičních skupin v regionu střední a východní Evropy. Aktiva skupiny dosahují téměř 11 mld. eur. Skupina PPF se zaměřuje na retailové finanční služby (bankovnictví a pojišťovnictví), na správu fondů a na investice do nemovitostí. Skupina aktivně vyhledává investiční příležitosti na rozvíjejících se trzích střední a východní Evropy, Ruska, Společenství nezávislých států a Dálného východu. Skupina PPF má svoji korporátní vlastnickou a řídicí strukturu umístěnou v Nizozemsku: Klíčovou holdingovou společností skupiny PPF, na jejíž úrovni jsou přijímána strategická rozhodnutí, je PPF Group N.V. se sídlem v Amsterdamu.

Další informace jsou k dispozici na www.ppf.cz.