Průzkum Home Creditu: Alternativou vánočního kapra je třeba i humr…

Průzkum Home Creditu: Alternativou vánočního kapra je třeba i humr nebo tofu

09. 12. 2024

Jestli moderní doba něco neohrožuje, tak jsou to vánoční tradice. Devět z deseti Čechů tvrdí, že je alespoň někdy dodržuje. Zvyky odmítá jen 9 procent respondentů. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Home Credit vypracovala agentura IPSOS.


Slavnostní večeře, krájení jablek, lití olova, pouštění svíček po vodě. Vánoce patří mezi svátky, které jsou různými zvyky a tradicemi doslova opředené. „Češi to vnímají a také si to užívají – 44 procent respondentů našeho průzkumu se hlásí k tomu, že tradice většinou dodržují, dalších 47 procent tak činí alespoň někdy. Zvyky jsou často skvělá inspirace pro společné trávení času s rodinou a pro zabavení děti,“ myslí si Jaroslav Ondrušek, specialista výzkumu a vývoje Home Creditu. Svůj prostor si najde i trocha pověrčivosti – čtyři lidé z deseti doufají, že se jim o finance tak trošku postará rybí šupina nošená v peněžence, a alespoň jednou to vyzkoušel o 20 procent respondentů.

Kapr ztrácí pozice

Zatímco na štědrovečerní hostině Češi trvají, na hlavním chodu už shoda nepanuje. Klasického vánočního kapra plánuje připravit jen 37 procent respondentů, 34 procent odpovídajících sáhne po jiném jídle a každý pátý plánuje kombinaci kapra a jiného pokrmu pro různé strávníky. A jaké lahůdky si Češi na Vánoce dopřávají místo tradičního kapra? „Mezi odpověďmi se nejčastěji opakoval kuřecí či vepřový řízek se salátem, losos, pstruh a vinná klobása. Lidé se ale nebojí ani experimentů či exotických pokrmů. Na štědrovečerní tabuli se tak objeví i chobotnice, humr, krevety či tofu,“ říká Jaroslav Ondrušek. A svůj prostor dostane i oblíbený smažený sýr.

Stromeček? Chceme. A většinou živý

Letos bude stromeček určitě zdobit více než 80 procent tuzemských domácností. Polovina respondentů zcela jasně trvá na živém stromečku, dalších 10 procent se k této volbě přiklání. Na přírodní řešení se ovšem dotahuje umělý stromeček, který si umí představit více než třetina respondentů. A proč sáhnout po opakovatelně použitelném stromku? Ekologie se mezi důvody umístila vysoko, ale není tím hlavním. Lidé chtějí hlavně ušetřit, finance jmenuje jako motiv takové volby 72 procent Čechů. Mezi další důvody respondenti uvádějí vzhled, už zmíněnou ekologii a úsporu času, kdy nemusí shánět živý stromek. Ti, kteří naopak vyrazí do ulic lovit co nejkrásnější smrčky, jedle a borovičky, musí počítat s tím, že za ozdobu obývacích pokojů nějakou tu stovku dají. Nejčastěji jsou Češi připraveni utratit za živý stromek maximálně 600 korun, hlásí se k tomu 40 procent respondentů. Pro každého pátého je přijatelná cena do 1000 korun a desetina respondentů uvádí, že za stromek neplatí.

Charita – Češi volí spíš nižší částky

Tradičním vánočním zvykem je i přispívání na charitu. „O Vánocích k sobě mají lidé blíž, což se projevuje i větší vůlí myslet na potřebné. I malá částka dokáže někomu pomoci a dárce si odnáší hřejivý pocit. Alespoň někdy přispívá během svátků na charitu každý druhý,“ shrnuje Jaroslav Ondrušek. 40 procent respondentů volí spíše symbolické částky do 200 korun, přibližně stejné procento respondentů daruje částku mezi dvoustovkou a pětistovkou. Štědřejší je jen každý pátý respondent, dva lidé ze sta by pak přispěli více než 3 000 korun.

Společnost Home Credit realizovala průzkum ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku 18-65 let.

Kontakt
Kateřina Dobešová
Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
+ 420 736 473 813
e-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz

­Poznámka pro editory
Společnost Home Credit a.s.
byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2023 úvěry v celkové výši 15,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz

Skupina PPF
působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 43 milionů eur a zaměstnává celosvětově 55 tisíc lidí (k 31. 12. 2023).