Průzkum Home Creditu: Nevhodný dárek pod stromečkem? Češi situaci…

Průzkum Home Creditu: Nevhodný dárek pod stromečkem? Češi situaci příliš neřeší

17. 12. 2024

Vánoce jsou tradičně spojeny s nadílkou dárků. Jenže co když se Ježíšek netrefí? 36 procent respondentů si v takovém okamžiku nechá své zklamání pro sebe. Činorodých 13 procent dárek přijme bez komentáře, ale po svátcích začnou usilovat o jeho výměnu. Pětina lidí pak věří v dobré úmysly a tvrdí, že žádný dárek nemůže být nevhodný, protože měl udělat radost. Zjistil to průzkum agentury IPSOS pro společnost Home Credit.


Každý z nás si občas pod stromečkem rozbalí dárek, který úplně nepotěší. Halenka má příšernou barvu, pánský parfém je příliš sladký a plyšák potěší spíše předškoláka než studenta na střední. Reakce Čechů na nevydařený dárek se velmi liší. Asi třetina respondentů jednoduše přijme realitu, polkne rozčarování a přes všechno se přenese. Každý desátý si dárek převezme, ale s darujícím se domluví na výměně za něco, co potěší více. A 8 procent se omezí na šťavnatý komentář, o výměnu neusilují a dárek si i přes vyjádření nespokojenosti nechají. Pouhá tři procenta zpovídaných Čechů tvrdí, že se spoléhají na sebe a dárek si vybírají sami. Vylučuje to sice zklamání, ovšem také se ztrácí moment překvapení.

Více než nepadnoucí oblečení či zkažená paštika mohou náladu pokazit špatně vybrané nehmotné dárky. „Při jejich výběru je nutné zvážit nejen zájmy toho, komu chceme zážitek věnovat, ale i jeho city. Poukaz do hotelu, kde si manžel bral svou bývalou ženu, stávající manželku dost možná úplně nenadchne. Pokud darující pořád váhá, nabízí se koupě různých voucherů. Ty nemusí platit jen pro konkrétní obchod, ale třeba i celé nákupní centrum, takže si obdarovaný vybere téměř s jistotou,“ radí analytik Home Creditu Jaroslav Ondrušek.

Milé zjištění je, že si Češi uvědomují, jak speciální atmosféra u rozdávání dárků panuje a ani jeden jediný se nepřiznal k tomu, že by dárek hned pod stromečkem odmítl a vrátil. „Vánoce jsou přece jen hlavně o setkávání a pohodě, nevydařený dárek by neměl kazit vztahy. Většinou jde situace v klidu řešit výměnou,“ myslí si Jaroslav Ondrušek.

Před šesti lety jsme s nevhodnými dárky zacházeli stejně

Podobný průzkum zadala společnost Home Credit i v roce 2018, kdy 70 procent respondentů konstatovalo, že když si rozbalí dárek, který nepotěší, stejně si ho ponechají. Jen asi 14 % Čechů ho vyrazilo do obchodu vyměnit. Většinou dárek odloží, později někomu sami darují a u oblečení prostě doufají, že se velikost textilu jednou potká s velikostí tělesnou.

A jaké dárky z tehdejšího průzkumu vyšly jako rizikové? „Nejčastější problémy lidé hlásili s oblečením, u měkkých dárků se dárci netrefili v jednom z pěti případů. Respondenty mužského pohlaví například nenadchly parfémy a kosmetika obecně,“ uvádí Jaroslav Ondrušek. Jako sázka na jistotu se naopak jeví elektronika, tedy počítače, mobily a tablety.

Postupně klesá ochota Čechů si na dárky půjčovat

Mezi klíčové trendy patří i to, že v posledních letech sílí počet lidí, kteří vánoční dárky pořizují z vlastních úspor anebo je ufinancují přímo z výplaty, naopak klesá ochota si na ně půjčovat.

„Obecným pravidlem je nezadlužovat se na pořizování vánočních dárků. Patří do kategorie zbytných a jednorázových věcí, na rozdíl od splátek, které jsou dlouhodobé. Takže když půjčka, tak jedině na věci, které vydrží déle, než je doba splácení. Například na nákup hodnotnější elektroniky, vybavení do domácnosti s delší životností nebo jako investice do věcí, které by se stejně musely pořídit. I tak je třeba myslet na to, že splátky mohou v již tak náročném období, které nastává po Vánocích, zatížit rodinný rozpočet,“ radí závěrem Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Creditu.

Kateřina Dobešová
Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
Tel.: + 420 736 473 813
E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz

Poznámka pro editory:
Společnost Home Credit a.s.
byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2023 úvěry v celkové výši 15,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz

Skupina PPF
působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 43 milionů eur a zaměstnává celosvětově 55 tisíc lidí (k 31. 12. 2023).