Průzkum Home Creditu: Velký úklid je pro polovinu Čechů rodinnou…

Průzkum Home Creditu: Velký úklid je pro polovinu Čechů rodinnou předvánoční tradicí, domů si pustí uklízečku jen 6 % lidí

02. 12. 2024

Předvánoční období je pro mnoho českých domácností spojené s tradicí velkého úklidu. Podle aktuálního průzkumu Home Creditu se do něj pravidelně pouští zhruba polovina Čechů – 49 procent a dalších 36 procent úklid provádí občas. Ale jen šest Čechů ze sta má zkušenost s pomocnicí v domácnosti nebo úklidovou firmou.


Kdo uklízí nejčastěji a koho to nebaví?
Nejčastěji se do předvánočního úklidu pouštějí lidé ve věkové kategorii od 27 do 35 let, kterých je 57 procent, a také obyvatelé větších domácností s více než čtyřmi členy, těch je jen o procento méně. Vícečlenné domácnosti sice mají výhodu, že si domácí práce mohou mezi sebou rozdělit, ale zase výsledek jejich snažení většinou nevydrží dlouho.

„Naopak méně často se této tradice drží obyvatelé velkých měst – uklízet bude jen čtvrtina Pražanů, pětina obyvatel měst nad 100 tisíc občanů a stejná skupina vysokoškoláků. Celkově 14 procent dotázaných přiznává, že předvánoční velký úklid nepatří k jejich vánočním rituálům. Právě ti by mohli být potenciálními klienty úklidových firem. Ale zatím nejsou,“
komentuje výsledky analytik Home Creditu Jaroslav Ondrušek.

Profesionální pomoc? Spíše ne
Naprostá většina Čechů – 94 procent si na velký úklid nenajímá úklidové firmy nebo pomocnice v domácnosti. S touto službou má zkušenost pouze 6 procent dotázaných. Důvody mohou být různé, ať už jsou to rodinné tradice a zvyklosti nebo obavy z vpuštění cizích osob domů a ze ztráty soukromí. Pro některé domácnosti zase může být objednání úklidové firmy jen něco, co se u nich „prostě nedělá“, takže o této alternativě ani neuvažují. Poslední, neméně častý důvod je finanční – profesionální úklid považují za zbytečný výdaj.

Kolik stojí pořádek?
„Téměř třetina respondentů, kteří si úklid někdy objednali, za něj nejčastěji zaplatila mezi 1000 až 2000 korunami, dalších 28 procent vytáhlo z peněženky od 500 do 1000 korun. Vyšší částky mezi 2000 až 3000 korun investovalo do vánočního úklidu 19 procent a jen 4 procenta Čechů dalo za úklid více než 3000 korun,“
dodává Jaroslav Ondrušek.

Jak se situace změnila za 10 let?
Zajímavé je srovnání s rokem 2014, kdy úklidovou firmu odmítalo 84 procent dotázaných a zkušenost s ní uvedlo v průzkumu stejné společnosti 13 % Čechů – tedy více než dvojnásobek oproti současnosti. Předvánoční úklid stále zůstává převážně „rodinnou záležitostí“, která pro většinu domácností představuje nedílnou součást příprav na sváteční období.


Kateřina Dobešová
tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
 +420 736 473 813 
katerina.dobesova@homecredit.cz



Poznámka pro editory: 

Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2023 úvěry v celkové výši 15,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz 

Skupina PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 43 milionů eur a zaměstnává celosvětově 55 tisíc lidí (k 31. 12. 2023).